Połóg

Jak poradzić sobie z nietrzymaniem moczu po porodzie?

Nietrzymanie moczu to jedna z częstszych dolegliwości pojawiających się u kobiet po porodzie. Problem ten dość często dotyka także kobiety będące w ciąży. Wstyd, skrępowanie, a nawet przerażenie – takie emocje pojawiają się podczas mimowolnego popuszczania moczu u młodych mam. Zupełnie niepotrzebnie! Ten krępujący problem można złagodzić i zniwelować, odpowiednie ćwiczenia i zmiana trybu życia okażą się pomocne. Tak więc jak rodzić sobie z nietrzymaniem moczu w ciąży i po porodzie?

popuszczanie moczu po porodzie

 

Jakie są przyczyny nietrzymania moczu po porodzie?

 

Po porodzie kobieta doświadcza wielu nieprzyjemnych dolegliwości. Nietrzymanie i mimowolne oddawanie moczu to jedna z nich. Większość młodych mam tą nieprzyjemną dolegliwość otrzymuje „w pakiecie” z nowonarodzonym dzieckiem. Jednak problem nietrzymania moczu może pojawić się także w ciąży.

 

  • Wszystkiemu winne są mięśnie Kegla (mięśnie dna macicy), które pod wpływem wzrostu progesteronu w ciąży, ulegają osłabieniu. Stale rosnący ciężar dziecka i galopująca w górę waga przyszłej mamy dodatkowo nasilają problem. 

 

  • Bardzo często po porodzie następuje zwiotczenie, rozluźnienie mięśni i więzadeł, które podtrzymują dolny odcinek układu moczowego i rodnego, co skutkuje wysiłkowym nietrzymaniem moczu. Ta nieprzyjemna przypadłość może także wystąpić u kobiet w III trymestrze ciąży, kiedy to bardzo powiększona macica uciska na pęcherz moczowy. Wysiłkowe nietrzymanie moczu nasila się podczas kichania, kasłania a nawet śmiania się.

 

  • Nietrzymanie moczu dotyka także kobiety, u których podczas porodu konieczne okazało się użycie próżnociągu czy kleszczy.

 

  • Po cesarskim cięciu problem nietrzymania moczu pojawiaj się niezwykle rzadko, jednak nie oznacza to, że w ogóle nie istnieje. Podczas cesarki może dojść do uszkodzenia mięśni dna macicy, co w konsekwencji skutkować będzie omawianą dolegliwością.

 

 

Warto wiedzieć, że z problemem nietrzymania moczu boryka się prawie 40% kobiet będących w ciąży i tych po porodzie. Drogie mamy, pamiętajcie – nie jest to powód do wstydu.

 

Jak leczyć nietrzymanie moczu?

 

Nietrzymanie moczu to wciąż wstydliwa dolegliwość, w zwalczaniu której istotną rolę ma leczenie zachowawcze.

 

  • Ćwiczenia mięśni Kegla pomogą przywrócić siłę mięśniom zwieraczy. Zamiast czekać na dalszy rozwój sytuacji, ćwiczenia warto rozpocząć już na początkowym etapie ciąży.

 

Jak wyglądają ćwiczenia mięśni Kegla?

Ćwiczenia polegają na zaciskaniu i rozluźnianiu mięśni okalających pochwę, cewkę moczową i odbyt. Zaciśnięte mięśnie rozluźnijcie po 5 sekundach. Na początku ćwiczenie powtórzcie 10-20 razy, a po kilku dniach zwiększcie ilość powtórzeń. Ćwiczenia nie powinno się wykonywać podczas wizyty w toalecie, bowiem niepełne opróżnienie pęcherza może zakończyć się infekcją.

Mięśnie Kegla można ćwiczyć o każdej porze dnia i nocy, a tylko konsekwencja jest w stanie przynieść oczekiwany rezultat.

 

Laserowe leczenie nietrzymania moczu

  • Polega na naświetlaniu okolic zwieracza cewki moczowej. Metoda ta polecana jest w szczególności kobietom będącym w okresie połogu. Włókna kolagenowe pod wpływem promieni lasera ulegają pobudzeniu, obkurczeniu i uelastycznieniu. Zabieg jest małoinwazyjny i bezpośrednio po jego zakończeniu młoda mama może wrócić do domu. W celu zwiększenia skuteczności zabieg warto powtórzyć 2-3 krotnie.

 

Elektrostymulacja mięśni dna macicy

  • To kolejna metoda leczenia nietrzymania moczu. Stymulowane prądem o niskiej częstotliwości mięśnie ulegają wzmocnieniu. Elektrostymulacja dodatkowo wspomaga regenerację uszkodzonego unerwienia.

Nietrzymanie moczu - porady

  • Ćwiczenia mięśni Kegla wykonuj codziennie, regularnie, zwiększając ilość powtórzeń.
  • Jeśli kilkutygodniowe ćwiczenia mięśni Kegla nie przynoszą żadnych rezultatów, koniecznie zgłoś się do lekarza. Być może w Twoim przypadku konieczne okaże się laserowe leczenie lub elektrostymulacja mięśni dna macicy.
  • Noś przewiewną bieliznę, w szczególności zadbaj o higienę intymną.
  • Wychodząc z domu staraj się „wysiusiać na zapas”. Dzięki temu zyskasz komfort psychiczny.
  • Używaj wkładek urologicznych pochłaniających mocz.
  • Zwróć uwagę jakie napoje w Twoim przypadku są moczopędne.

Komentarze
Dodaj komentarz
Bądź pierwszą osobą która skomentuje artykuł.