Żywienie

Co zrobić by niejadek chciał jeść

Moje dziecko nie chce jeść w ten sposób skarżą się już rodzice niemowląt. Kiedy niechęć dziecka do jedzenia powinna niepokoić i czy opiekunowie powinni zachęcać, a nawet zmuszać dzieci do jedzenia? Najnowsze wytyczne zalecają pozostawić dziecku dużo swobody w kwestii ilości spożywanych pokarmów stałych. Pod warunkiem, że dziecko jest zdrowe, a jego menu pozbawione niezdrowych zapychaczy.

sposoby na niejadka

fot. Pixabay

 

Dzieci zaczynają swoją przygodę z posiłkami innymi niż mleko w drugim półroczu swojego życia. Rodzice wybierają różne metody rozszerzania diety. Niektórzy wybierają BLW (Bobas Lubi Wybór – tak brzmi polska wersja metody "Baby Led Weaning"), a inni tradycyjne karmienie łyżeczką. Część rodziców przygotowuje posiłki samodzielnie, a inni decydują się na kupno gotowych. Wszystkich trapią te same wątpliwości: czy moje dziecko je wystarczająco dużo? Czy się najada? Czy nie powinno jeść więcej?

Moje dziecko nie chce jeść – co robić?

Niezależnie od tego, w jakim wieku jest dziecko, rodzic, który ma wątpliwości, czy dziecko je odpowiednio dużo powinien:

  1. Zrobić podstawowe badania krwi, morfologię i poziom żelaza, jeśli badania nie wykażą niedoborów – przestać się martwić
  2. Skontrolować, czy dziecko nie spadło nagle w siatkach centylowych – nie ma nic złego w tym, że mieści się w dolnych granicach normy, jeśli od początku jego parametry wagi i wzrostu tak wyglądały
  3. Usunąć z menu dziecka słodycze i niezdrowe zapychacze, tylko w takim przypadku można zaufać ośrodkowi głodu i sytości
  4. Postarać się o wspólne posiłki i o to, aby wszyscy jedli to samo (lub wersję podobnej potrawy, lub przynajmniej część posiłku była u wszystkich taka sama)
  5. Dawać dobry przykład (rodzic, który chętnie zjada warzywa i siedzi przy stole nie zajmując się niczym innym)
  6. Pozwolić dziecku poczuć głód i naturalnie skontaktować się z jego ośrodkiem głodu i sytości, jeśli będziemy nieustannie proponować coś do jedzenia, dziecko nie będzie miało szansy poczuć głodu
  7. Nie stosować szantażu emocjonalnego ("babci będzie smutno, jak nie zjesz") ani innych form presji
  8. Warto również spróbować zapisywać, co dziecko je przez cały dzień np. w weekend – w ten sposób zobaczymy, ile tego naprawdę jest i zaobserwujemy ewentualne błędy

Sposoby na niejadka

Jaki jest najlepszy sposób na niejadka? Postawić przed nim talerz i samemu zająć się swoim. Robienie "szumu" wokół posiłków nie pomaga, nieustanne komentowanie, ocenianie, porównywanie nie wpływa korzystnie na to, jak dziecko będzie jadło. Jeśli damy dziecku regularny dostęp do zdrowych produktów i pozwolimy samodzielnie je spożywać, z pewnością nie zagłodzimy dziecka. Niech posiłki będą codziennym wspólnym czasem, ważnym dla wszystkich członków rodziny. Dlatego warto włączać dziecko także w przygotowywanie posiłków.

  • oferuj dziecku 5 posiłków: 3 główne i dwie przekąski
  • nie proponuj dodatkowych przekąsek między posiłkami
  • nie komentuj, nie oceniaj, nie kontroluj tego, ile dziecko zjada, nie popędzaj go
  • wyłącz telewizor i urządzenia mobilne na czas posiłków (kiedy mózg jest zajęty czymś innym, dziecko nie będzie w stanie kierować się naturalnym odruchem głodu i sytości)
  • ogranicz spożycie cukru
  • usuń słodkie napoje z menu dziecka
  • nie kieruj się tabelkami i nie porównuj ilości zjadanych przez inne dzieci
  • pamiętaj, że żołądek dziecka ma objętość jego pięści

 

Dziecko je wciąż to samo - wybiórczość pokarmowa

W wieku przedszkolnym wiele dzieci ma już swoje ulubione potrawy, często ich menu składa się kilku ulubionych produktów. Nie jest niczym nieprawidłowym, że przedszkolak najchętniej jadłby zupę pomidorową i rosół, na obiad zawsze kotlety mielone, z owoców jabłka i banany, a kanapki tylko z serem żółtym. Do pewnego stopnia jest to norma rozwojowa. Jednak, jeśli dziecko preferuje przez długi czas tylko pokarmy o określonej konsystencji – na przykład tylko płynne lub papkowate, jeśli inny niż preferowany rodzaj żywności wywołuje odruch wymiotny, krztuszenie się, płacz, warto zgłosić się do neurologopedy. Mogą to być tzw. sensoryczne awersje pokarmowe związane np. z nadwrażliwością jamy ustnej.Takie zaburzenia można przepracować na zajęciach ze specjalistą.

 

Polecane lektury:

"Moje dziecko nie chce jeść", Carlos Gonzalez, Mamania 2013

 

Czytaj również:

BLW - dobry sposób na rozszerzanie diety

Wprowadzanie BLW - krok po kroku

BLW - od jedzenia do mówienia

 

Komentarze
Dodaj komentarz
Grudzień 7, 2016
mam swoje sprawdzone sposoby - np. nalesniki z masą krówkową z helio, tego posiłku mój synek nigdy nie odmawia.
Lipiec 1, 2015
Co chwila słysze że dziecko jakiś znajomych to niejadek- nie przesadzamy z tym czasem? Dzieci wg mnie nie są niejadkami ale sa spytne i jak nie chcą tego co podaje im rodzic to zdesperowana babcia czy mama zaraz poda im to czego się domagają ( żeby tylko zjadł) i kończy się to kanapką z nutellą najczęściej. Ja dzieciom takich rzeczy nie podaję, zamiast nutelli mają miód pszczeli, zwykły albo smakowe Hobee - jest nawet kakaowy. To zdrowe i dobre na apetyt.